CARTA ABIERTA DE AVETID

CARTA OBERTA D’AVETID

FA TEMPS

L’Associació d’empreses d’Arts Escèniques del País Valencià es pronuncia públicament per deixar clara la seua opinió respecte a les desavinences del sector amb les gestions sobre les ajudes de l’Institut Valencià de Cultura.

Davant l’últim bombardeig d’articles a premsa i de cartes dirigides als càrrecs de cultura del Consell, -tant a nivell personal com col·lectiu-, sobre el malestar de totes les Associacions professionals, fa imprescindible comunicar la opinió de la nostra associació d’empreses valencianes d’arts escèniques, aprovat per l’assemblea general extraordinària de tots els seus associats. I en aquesta onada d’opinions, ara estem tots els col·lectius i associacions del sector.

Fa temps que AVETID va fer una reclamació on es deia que es trencava el diàleg amb la Conselleria de Cultura per inacció i errades greus en l’enfocament de la política cultural en matèria d’Arts Escèniques. Ja en aquell moment,fa exactament 14 mesos, demanàvem un canvi radical de les Bases Reguladores de les ajudes de l’IVC, i potser l’experiència avalava AVETID en aquella reclamació en la qual es veia vindre el que podria passar si no canviaven les coses i que malauradament ha passat;importants conflictes en les baremacions dels projectes d’ajuda, tant amb els conceptes subjectius com amb els objectius. A més a més dels errors humans i tecnològics, com apuntava Raquel Tamarit, secretària autonòmica de Cultura i que per descomptat entenem, com no anem a entendre-ho.! Així i tot després d’aquesta reclamació vam decidir reprendre el diàleg atenen les millores que ens va manifestar l’administració que volia portar endavant..

Fa temps que denunciem la desconnexió entre les bones intencions a nivell polític i la seua posada en pràctica. La qual cosa ens parla, probablement, d’una mala execució tècnica, en fi, no ho sabem…

Sincerament, volem pensar això, i no, que no importa políticament, el que ens passe. Sabem que importa, perquè s’han fet esforços pressupostaris, però no són suficients per enfrontar el futur d’una manera professional.

Fa temps també que els tècnics de l’administració reclamen més personal. És la queixa més habitual quan nosaltres demanem rapidesa en convocatòria resolució o al·legacions… I possiblement eixa queixa haguera estat recollida i solucionada pel Conseller de Cultura si el/la responsable pertinent haguera aportat més contundència/urgència o si haguera existit una voluntat política real per trobar una solució al greu problema de manca d’operativitat en la gestió administrativa de l’IVC.

I el que està passant realment és sens dubte greu,perquè a banda del ja exposat, les ajudes al sector d’Arts escèniques estan obsoletes, no contemplen la diversitat de projectes que conviuen ara a l’ecosistema existent del nostre sector professional. No permeten la planificació ni a mitjà ni a llarg termini, ni estan dotades econòmicament com cal; encara que han pujat, que és el que se’ns diu habitualment,-i és de veres-, però partíem de la precarietat absoluta i això, sincerament, és raonablement fàcil de millorar.

Fa més d’un any l’associació d’empreses AVETID va tindre una reunió amb el subdirector adjunt de teatre de l’IVC i amb l’assessor de la secretària autonòmica, parlant de la necessitat d’un canvi radical de les Bases Reguladores. En altres territoris de l’Estat s’ha fet i ací ara, és més que urgent! En eixe moment es parlava que era una cosa molt complicada, que s’havia de fer amb molt de temps amb tècnics especialitzats i coneixedors de la llei, una mena de ‘comitè de savis’, i que es pensava que com a prompte al 2023 podria estar en condicions per a l’estudi del gabinet jurídic de la G.V., que és quan podria fer-se el canvi de redacció, segons la llei.

Fa uns dies ens han comunicat que s’ha començat a treballar en el canvi de redacció de les Bases, però desconeguem amb qui, com i en quina direcció: NO ES POT FER EIXE CANVI A ESQUENES DEL SECTOR i sense la complicitat i opinions dels professionals.

És d’absoluta urgència que comence un canvi real, conscienciós, amb voluntat política per mirar més enllà del present, amb mesures a curt termini, perquè si no, les queixes seran continuades, i el malestar permanent. I sobre tot el Consell perdrà una oportunitat històrica de crear les bases de creixement d’un sector molt divers que està en un moment artístic excel·lent, i on s’estan assolint les bases del futur professional de molta gent:en els àmbits de la creació,de la gestió, de la producció, interpretació, exhibició… Un sector necessari per a la nostra societat, i per a qualsevol societat que vulga evolucionar i avançar com a tal, sostenible econòmicament, èticament i socialment.

Per tot açò, es fa imprescindible una reunió operativa amb el Conseller de Cultura Sr Marzà, amb presència dels alts càrrecs de Cultura com la Secretària Autonòmica i el Director General de l’IVC, amb la totalitat del sector, amb tot el teixit associatiu professional de les Arts Escèniques Valencianes. És necessari i a més és urgent.

VT